06. Doop met de Heilige Geest en met vuur  -  I

 

 

De avond volgend op Zijn opstanding kwam Jezus plotseling in het midden van Zijn discipelen, en nadat Hij met hen gesproken had, ademde Hij op hen en zei : Ontvang de Heilige Geest  (Johannes 20: 19-22).

 

Laten we nu kijken naar Lukas 24: 36-48.  Hier geeft Lukas zijn verslag van Jezus’ verschijning aan Zijn discipelen. En in vers 45 lezen we: Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen. Hoe deed Hij dat? Het antwoord is nogal simpel: door Zijn Geest. Toen Jezus op hen ademde (blies) en zei: Ontvang de Heilige Geest, verstonden zij de Schriften. Vaak heb ik mensen horen zeggen: “De Bijbel was een gesloten boek voor mij, maar nadat ik werd wedergeboren, maakte de Heilige Geest het een open boek voor mij.”

 

Veel mensen denken, dat dit het evangelie is, en dat er niet meer is. Ze gaan elke Zondag naar de kerk, horen het Woord, horen dat zij gered zijn als ze een fatsoenlijk leven leiden, dat ze de Heilige Geest hebben om hen te helpen, etc. En dat is het!

 

Maar, prijs de Heer, Hij heeft veel meer voor ons weggelegd. Lukas 24:45 is niet het einde van Lukas’ evangelie. Laten we kijken naar wat het zegt in vers 49: En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u, maar blijft u in de stad (dat is Jeruzalem), totdat u met kracht uit de hoogte bekleed zult worden. Wat is die belofte van Mijn Vader? En wat betekent het om te worden bekleed met kracht vanuit de hoogte? Het antwoord wordt gevonden in Lukas’ boek van de Handelingen der Apostelen, hoofdstuk 1 vanaf vers 4, waar hij verwijst naar de ontmoeting van Jezus en Zijn discipelen in zijn evangelie (Lukas 24), dat we net gelezen hebben. In de verzen 4 en 5 van Handelingen 1 lezen we het volgende: En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte van de Vader zouden verwachten, welke u, zei Hij, van Mij gehoord hebt; want Johannes doopte wel met water, maar u zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen. En in vers 8 zegt Jezus: u zult kracht ontvangen wanneer de Heilige Geest op u gekomen Is en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem, en in Samaria, en zelfs tot aan het uiterste van de aarde.

 

Het wordt tijd om te kijken naar deze doop met de Heilige Geest.